Első onroad Rc autóm – Avagy szívás a köbön

(0)(0)
By | 2016-04-11

Talán egy kicsit rég volt már, hogy a modellezésről is meséltem, így gondoltam hírt adok a napokban befejezett egyik kisebb projectemről.
A project tárgya egy Team Associated Nitro TC3 néven futó  nitros onroad autó, amiből egy elektromos Drift autót akartam készíteni. Ugyan nem szeretnék minden poént előre lelőni, de ahogy a veterán modellezetők sejthetik, majdhogynem lehetetlenre vállalkoztam.

NTC3_RTR_800x600ntc3ft-detail001_lg

 

 

 

Mindig is érdekeltek az onroad Rc autók így nyál csorgatva figyeltem, ahogy jobbnál-jobb rollerek találnak gazdára. Sajnos ezek olyan árkategóriát ütöttek meg, amire hosszabb spórolás útán lett volna csak esélyem. Míg nem egy a fentebb említett roller hirdetésébe bele nem futottam.

Röviden: Egy Team Associated NTC3-as alváz hírtetett meg és hozzá „nagyon sok tartalék alkatrész”. Az utóbbit azért tettem idézőjelbe, mert igaz ugyan, hogy nagyon sok alkatrészt adott az eladó, de hogy fele nem ehhez a típushoz való az tuti. És mindezt 16.000 Ft-ért.


Hogy jó vétel volt e? Neeeeeeeeeeeeeeeeem igazán tudom ezt megmondani. Nyílván többet költöttem rá és még csak nem is lett olyan tökéletes, mint amire számítottam, de míg elérte végső formáját az nagy kaland volt mindkettőnk számára.

A csomag megérkezése után, úgy bontottam ki, mint gyerek az első ajándékát 🙂 . És amik előkerült, hát nem épp az volt, mint amit vártam. Koszos, retkes, elhanyagolt darabok összessége (Nem is értem miért nem küldtem vissza azonnal). De nagy levegőt vettem és nekifogtam a melóhoz.
A tisztogatás előtt találtam mégegy alvázat a dobozba, aminek az alja nem volt annyira szétkarcolva, így mindent szépen apránként átszereltem. Azt, hogy az illető hol a rákban használhatta nem tudom… Szerencsére ezt nem lyuggatta szét az előző tulaj, így szinte gyári állapotról tudtam kiindúlni. A kosz leküzdése szerencsére nem volt nagy gond, inkább a csavarok okoztak kisebb problémát. A szokásos süllyesztett imbusz csavarok nem mai darabok voltak, ezért az első használatkor, ha nem figyeltem, már forgott is a csavarhúzó. Öröm az ürömbe, hogy a régi alváz már kukába szántam így nem fogtam vissza magam és a kis gravírgéppel gyorsan kompatibilissé tettel egy másik csavarhúzóval is :).

A második hideg zuhany akkor ért, amikor megtudtam, hogy ez egy amerikai márka és így nem metrikus szabványú csavarok vannak benne, hanem colos méretűek. Igaz ugyan, hogy picit drágábban, de ezek még viszonylag könnyen beszereztem a Modell&Hobby boltban. „Sajnos” csak titán ötvözetűek voltak, de sebaj, annál tartósabb lesz. Örömmel az arcamon szaladtam haza a csavarokkal és a kritikusabb pontokon ki is cseréltem a régit (difiház és a felfüggesztés felfogatásainál).

A szar a pofámba akkor ért, amikor konstatáltam, hogy az első kerék kihajtásai úgy tropák, ahogy vannak. A mellékelt képen látható, hogy a gyári furás már kitörhetett és kokányolva próbálta megoldani, de sikertelenül. Nem beszélve arról, hogy a csapolás és a csavart nem csomagolta az illető. Amikor utólagosan kérdőre vontam az illetőt csak annyit mondott, hogy „Ő végig hátsó kerék meghajtással használta, nem is tudod róla!”.
Most komolyra fordítva a szó: Van egy 4wd képes rollered és csak 2wd-vel használod?
Majd képes volt azzal etetni, hogy ő felkutatja a pincét és megkeresi a hozzá szükséges alkatrészt. Hát persze, hogy nem lett meg!!!

Kezdődhet a kutatás! Ebay-en ugyan találtam alkatrészeket ehhez a típushoz (Amerikában), de sajnos a posta költséggel majdnem elérte az autó árának a felét. 2 db kutyacsont és hozzá a kerékfelfogatás. Ezt azért picit soknak gondoltam, így vártam a vásárlással. Szerencsémre Franciaországban találtam eladót ahonnan tényleg viccesen alacsony összegért (1Euro) postázták el, ami meg is érkezett és már építhettem is be.

Viszont ha Drift autót szeretnénk, ahhoz drift gumi dukálnak. Keresgéltem picit a neten és sgmodell.hu-n találtam is jó áron egy kezdő szettet (3.990Ft). Hurrá!!! Akkor már csak a hozzá illő kerékcsavarok kellenek (1.190 ft) és GO haza! A kerékhatszögre ugyan alig akart felmenni, mivel csak tized milliméter kellet ezért fagyasztóba be és cupp. – Persze azóta gond nélkül ugrik fel rá – Kerék fel a rollere és bumm!!!! Megint szívatnak az amcsink!! Ahogy már fentebb is említettem NEM metrikus szabványú menet van a kerékcsonkon, így mehet vissza a már szanaszét rongált régi anya. Igen ám, de az új keréknek már kifele áll a küllői így a kerékkulcs szépen lassan darálta le a festést a felniről. És most mi legyen??? Próbáljuk meg fordítva feltenni. Bingó! Még jobban rászorul, se fel, se le nem megy és így még jobban is ráfog a kerékkulcs. Nem is néz ki rosszul.

vrx-110-drift-kerek-4db-10-kullos-feketekrom-felnin

Hobbywing-EZRUN-Brushless-Motor-ESC-Combo-3000kv-3650S-13T-35A-1-10-1-12-RC-CarMajd ezután elég sok idő, 1-2 hónap is eltelt mire sikerült olyan motor és szabályzó szettet beszereznem, ami jó áron és jó típus volt. Brushless szett 12T 3300kv, 60A szabályzóval. Aksi pedig egy Turnigy 5000mAh 7,4 v-os. Hozzá pedig egy Imax töltő.
Több helyről is azt az infót kaptam, hogy drift járgánynak inkább pörgősnek kell lennie, mint nyomatékosnak, így gondoltam biztos jó lesz. Természetesen utólag találtam belőle 9T 4300Kv változatot, de nem baj így odakint is életképes marad.

tervrajzA következő feladat a motor beépítése és a meghajtás igényes beszerelése. Pinion és spur fogaskereket olcsón lehet már kapni, de a felfogatása nem egyszerű. A régi spur felfogatás egy egyirányba forgó csapágyas valami volt, aminek a tengelyét megint csak szét flexelgette így 100%-os nyugalommal nem lehetet volna használni. Elkészítettük kollegával a milliméter pontos rajzát, amivel újra le lehet gyártani, de valami oknál fogva a szakik nem voltak nagyon vevők rá. Persze értem én, hogy 10 perces munkáért nem lehet elkérni annyit, hogy megérje, de azért Budapest nem kis város! Igaz ugyan, hogy vidékről akadt egy nagyon segítőkész jelentkező, de sajnos 6000 Ft+postát sokalltam egy ilyen pici munkáért.

Nagy nehézségek árán sikerült a spúrt rávenni, hogy kerüljön fel a helyére. Így már csak a motor felfogatás maradt. Ide egy L alakú nagyon erős vas profilra volt szükségem, ami méretre vágtam, kifúrtam és a gyári felfogatás helyére (kis csiszolgatás után) tökéletesen illet is.

A maradék alkatrészt beszereltem a helyére, majd egy kis finomhangolás, futómű állítás, zsírozás és mehet a tesztkör.

Az első tesztre felvetettem vele a kinti papucsot :p , mivel a benton nem értékelni a drift kerék és tuti tönkre tenné! Az eredmény bámulatos lett. Pont olyan amilyennek lennie kell. Az hajtás áttételét úgyhiszem sikerült eltalálni, így kint abszolút kezelhetően viselkedik. Alacsony sebességnél, még ha nem vigyázunk, könnyen elpörög, így ha rosszalkodni szeretnénk, van rá lehetőségünk, viszont ha nagy tempóra vágyunk azt is tudja. Kifejezetten ijesztő, amilyen tempóval tud felénk közelíteni.
Természetesen tudatában vagyok, hogy a drifteléshez pont nem a nagy tempó, hanem a nagy nyomaték szükséges, de ezt majd a fogaskerekekkel korrigáljuk.


Összegzésre elég nehézkes bármit is biztosan kijelenteni, de az tuti, hogy egy életképes járgány lett a nitrós rollerből. Az látszik az első próbakör után, hogy lelke mélyén még mindig visszakívánkozna az onroad versenypályára, de hátha lesz kedve majd driftelgetni is. Valószínű, hogy használni fogom itt is, ott is, de mivel még driftelni nem tudok, így sok tanulás után tudok végeredményt hírdetni. A lényeg, hogy amit eddig produkált betonon az nagyon elégedetté tesz!

 

       

Likes(0)Dislikes(0)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.